tisdag 25 december 2012

Ekots nyhetspolicy väger lätt i trafikrapportering

Sveriges radio Ekot sällar sig till de flesta andra medier och skyller på vädret som orsak till trafikolyckor. Inga referenser till polisens utredningar om olycksorsaker anges, och frågan är om polisen ens hunnit göra någon utredning på så kort tid. I så fall föregår Ekot polisutredningen.


"Det besvärliga väglaget ledde till en rad trafikolyckor under tisdagseftermiddagen."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5391500


I verkligheten och enligt lag är det tvärtom trafikanten som ansvarar för att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler oavsett väglag och trafiksituation. Det backas upp av Rikspolisstyrelsen och räddningstjänsten. Forskning vid VTI visar att de flesta trafikolyckor beror på medvetna felhandlingar.

Jag upplever att Ekots nyhetspolicy väger lätt i detta fall.
"sant, noggrannhet, saklighet, objektivitet"
"Vi ska inte följa nyhetsströmmen utan ligga före den. Vi ska vara förutseende, inopportuna och inte snegla på vad andra gör. Vi ifrågasätter ständigt vedertagna fakta och ställer frågan - förhåller det sig verkligen inte i själva verket tvärtom" 

Ekot envisas med sin hållning att det är väglaget som orsakar trafikolyckor.

Det ger en signal till trafikanten att den inte har ett personligt ansvar att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler. Ekot bidrar här till de ca 300 dödsolyckorna och ca 3000 allvarliga skadade i trafiken. 

Dessutom bidrar Ekot till ett fördummande av lyssnaren / läsaren. Det förutsätts att trafikanten inte förstår att det är halt på vintern. I verkligheten är människan utrustad med specifika egenskaper att förutse faror och konsekvenser av sina handlingar.

Några exempel på Ekots tidigare vilseledande nyheter om trafikolyckor:
111016 Ekot "flera halkolyckor inträffade på riksväg 83 söder om Järvsö i Ljusdals kommun"


Jag är väldigt nyfiken på vad Lotta Myhrén och Anne Lagercrantz har för kommentar till detta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar