Om

Trafikolyckor rapporteras ofta i media med fokus på att orsaken är det tillfälliga väglaget eller andra yttre omständigheter. Tex "snöfall orsakade många trafikolyckor". Sällan nämns trafikantens personliga ansvar att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler. Sällan skrivs eller frågas om misstänkta trafikbrott.

Det kan ge en signal att trafikanten inte har ett personligt ansvar att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler, vilket kan bidra till en ökning av skador och dödsfall i trafiken.

Spelar det någon roll om journalister i media vilseleder om orsakerna till trafikolyckor?


  • På 10 år dödas ca 3000 personer i vägtrafiken. 
  • Ungefär 50 000 personer skadas. 
  • Kostnaden för samhället är ungefär 200 miljarder kr i 2005 års penningvärde.

Det är således ett ämne med stor betydelse för Sveriges ekonomi, trygghet och kommunikation. Att medias val att fokusera påverkar allmänheten råder det inga tvivel om. Sannolikt påverkar medias vilseledande trafikrapportering även polis, räddningstjänst och rättsväsende. Och sen lämnar polis och räddningstjänst vilseledande uppgifter till media från olycksplats.

Flera aktörer som Motormännen, NTF, försäkringsbolag och stora delar av forskningen fokuserar oftast på tekniska förbättringar av säkerheten i fordon och infrastruktur.

Självklart ska infrastruktur byggas trafiksäkert och underhållas på bästa sätt, vilket tillåter ett ökat trafikflöde. Men att blunda för problemet med den enskilda trafikantens otillräckliga säkerhetsmarginaler ger orimliga kostnader för infrastruktur. Att påverka trafikanten att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler är sannolikt mycket kostnadseffektivt och sannolikt enda vägen för att långsiktigt minska skador och dödsfall i trafiken. Och innan all infrastruktur är byggd förlåtande, låt säga om 5-20 år, om det ens är politiskt och ekonomiskt möjligt att bygga tillräckligt förlåtande. Hur ska trafiksäkerheten lösas fram till dess under dessa 5-20 år?

Enligt polisen är det ofta otillräckliga säkerhetsmarginaler som orsakar skador och dödsfall. Forskning vid VTI visar att en majoritet av trafikolyckorna beror på medvetna felhandlingar. Enligt trafikförordningen är det trafikanten som ansvarar för att alltid hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler.

Jag som skriver heter Jon Jogensjö, maila gärna synpunkter, eller skriv i kommentarsfältet.
trafik.eget.ansvar@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar