onsdag 5 december 2012

Aftonbladet skyller olyckor ibland på väglag och ibland på förarna.

Aftonbladet skriver 121205 att fyra personer dött på grund av snöovädret.



"Fyra personer rapporteras ha dött i Sverige under dagen på grund av vädret."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15881945.ab

I texten redovisas inte om det är polisen som gjort utredning av orsakerna till olyckorna. Eller om det ens är gjord någon utredning över huvud taget.
Enligt trafiklagen är det den enskilde föraren som ansvarar för att anpassa körningen efter väglaget.

Däremot Robert Collin lägger ansvaret för olyckor på föraren i en egen text 121106.
"Olyckorna är förarnas fel"
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article15730012.ab

Collins text om förarens ansvar innehåller också lite av ett dubbelt budskap. Robert lyfter specifikt fram väglaget blixthalka, men tycker egentligen inte att man behöver sänka farten, utan bara i de fall man känner sig osäker. Det förutsätter att om du känner dig säker anser Collin att du kan hålla samma fart i blixthalka som på sommartorr asfalt. Ännu konstigare blir det med Aftonbladets tips för säker vinterkörning 120222:
"Drar du på dig köer? Stanna på en p-ficka och släpp förbi. De andra kanske ser bättre än du, har bättre däck och bil. Eller kanske helt enkelt är bättre förare. Lek inte polis"
http://www.aftonbladet.se/bil/article14414578.ab

Collin menar att om du är en sämre bilförare kanske du inte kan hålla full fart i vinterväglag, och bör köra åt sidan och släppa fram de duktiga bilförarna som klarar att hålla full fart i vinterväglag. Sammantaget blir budskapet att riktiga förare klarar att hålla full fart i blixthalka, och bör ges företräde så de kan hålla full fart.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar