lördag 15 december 2012

Ska trafikanter bötfällas för fastkörning i snöoväder?

I de senaste snöovädren som dragit in över Sverige har varningar och rekommendationer utgått från SMHI, trafikverket och polisen. Budskapet är "lämna bilen hemma om du inte absolut måste ge dig ut med bil på vägarna".
Det har även skrivits om risken att räddningsfordon inte kommer fram på grund av bilar som kört fast i snön och blockerar.




Två föranleder två frågor,
- Vad gör att jag måste ta bilen ut i snöovädret?
- Borde i så fall bilister bötfällas för att de trotsat dessa uppmaningar och kört fast i snön?

Måsteorsaker
Vilka orsaker är en "måste-orsak" till att ta bilen trots uppmaningar från trafikverket att lämna bilen hemma?
- Är det att det bara går att åka bil till jobbet? det går ingen buss, det tar över 1 timme att gå eller cykla?
Tillåter arbetsgivaren att jag jobbar hemma på grund av snöovädret? Jag har en funktionsnedsättning och kan inte gå eller cykla?
- Jag måste hämta livsviktig medicin som är helt slut hemma?
- Jag måste akut uppsöka sjukvård?

Böter vid fastkörning i snö
Finns det möjlighet redan idag att bötfälla trafikant som kört fast i snön och därigenom blockerat vägen för räddningsfordon och övrig trafik?
Har den möjligheten utnyttjats någon gång?
Vad säger lagen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar