söndag 28 december 2014

Motormännen och de farliga vägarna, vinter 2014

År efter år fortsätter Motormännen och media att vilseleda och fördröja trafiksäkerhetsarbetet genom att "glömma bort" de farliga förarna, och istället prata om farliga vägar.


I forskningen är det klargjort att nästan alla dödsfall och personskador i trafiken beror på förarens medvetna val av otillräckliga säkerhetsmarginaler. Enligt trafikförordningen är ansvaret solklart, det är föraren som i alla ögonblick ska hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler för att en olycka inte ska ske.



Men genom Motormännens envisa motstånd år efter år, till att erkänna att olyckor beror på farliga förare fördröjs trafiksäkerhetsarbetet år efter år. Hur många ska dö i trafiken innan Motormännen vill erkänna de verkliga orsakerna? Hur kan medlemmarna i Motormännen tillåta att deras egen organisation fördröjer trafiksäkerhetsarbetet år efter år?
Hur länge ska media fortsätta att publicera Motormännens teorier utan journalistisk granskning?



2014 års variant av Motormännens "farliga vägar" har nu släppts till media. Som om vägarna med en osynlig hand tvingar förarna att köra för fort, göra farliga omkörningar och orsaka dödsfall och invalidiserande skador.
Motormännen försöker felaktigt ge sken av att de förmedlar "beräkningar baserat på statistik från Transportstyrelsen och Trafikverket". Tvärtom visar forskning vid VTI att orsakerna till dödsfall och invalidiserande skador beror på förarens val av säkerhetsmarginaler. Det är inte vägen som är farlig, det är föraren.

Det är dock inte helt nattsvart, i Motormännens lista finns en liten rad långt ner på sidan om att anpassa hastighet och avstånd. Men huvudorsaken till olyckor är enligt Motormännen veckodag och vägnummer.



I Dagens nyheter och Sveriges radio påstår Motormännens trafiksäkerhetsperson Erik Kjellin att olyckorna delvis beror på "ovana förare". Men det finns inga studier som visar att vana förare följer trafikförordningen i större utsträckning än ovana förare. Tvärtom visar studier att tex yrkesförare (som kan anses som vana förare) uppvisar allvarliga brister i att följa trafikförordningen. Erik Kjellin för bara vidare en gammal myt. Journalisterna Stefan Lisinski och Frida Svensson gör heller ingen kontroll av Motormännens myter, utan publicerar rakt av.

Erik Kjellin pratar också om att vägarna håller för låg standard. Aldrig nämns något om att förarna håller för låg standard. Det verkar vara jättejättefarligt att prata om att förarna är farliga. Det som forskningen vid VTI visar. Förarna begår alltså trafikbrott, men det vågar inte Motormännen eller journalisterna på Sveriges radio och DN skriva. Istället heter det att förarna är "ovana", och förarna är "stressade". "Hela familjen sitter i bilen" och "långt att åka", uppger Motormännen som andra orsaker. Listan med bortförklaringar tar aldrig slut när det gäller att slippa skriva om vem som har det verkliga ansvaret, och som begår trafikbrott.

Erik Kjellin pratar också om minska risken för att "hamna i en olycka" och "råka illa ut". Enligt Motormännen kan föraren aldrig orsaka en olycka, och då har ju föraren heller inget ansvar. Det verkar vara jättefarligt att prata om att förare orsakar dödsfall och invalidiserande skador. Det som forskningen vid VTI visar. I verkligheten har föraren alltså hela ansvaret och avgör helt och hållet om körningen strider mot trafikförordningen och om körningen orsakar dödsfall eller invalidiserande skador.

Journalisterna på public service och i de större Svenska tidningarna verkar inte vara intresserade att kolla upp om Motormännens påståenden stämmer. Trots att ca 15 människor ska dö och 1000 människor ska skadas under några veckor. Det är helt enkelt olika viktigt att kolla upp fakta beroende på hur människor ska dö och skadas allvarligt.

Länkar 


  • Motormännens hemsida
  • DN om de farliga vägarna DN's journalist Stefan Lisinski ifrågasätter inte Motormännens teorier, frågar inte om farliga förare. 
  • Aftonbladet (plus-text)
  • Sveriges radios journalist Frida Svensson ifrågasätter inte Motormännens teori om de farliga vägarna.
  • SVT s journalist Örjan Magnusson gör ingen faktakoll kring Motormännens påstående
  • Expressen Här finns inget föraransvar alls. "olyckor slår till" som om olyckorna är ett väsen som slår till okontrollerat. Som i Electric banana bands låt: "Jag är olyckan, ole-dolyckan..." Journalisten Fredrik Lennander granskar inte heller Motormännens påståenden. 
  • Aftonbladet Journalisten Erik Gustafsson gör ingen egen faktakoll.
  • SvD
  • NT
  • GP
  • Östersundsposten
  • Metro


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar