måndag 29 december 2014

Ingen förare finns när TT skriver om masskrock på E4 norr om Tierp

Flera meter höga blinkande ljusskyltar uppmanar förarna att hålla avstånd till varandra. Ändå struntar många förare i trafikförordningen, och i en masskrock på E4 norr om Tierp 141228 skadas minst fem personer. TT skriver inte om misstänkt trafikbrott, utan skyller indirekt på blixthalka.


Media har år efter år ofta bortsett från trafikförordningen och forskning om trafiksäkerhet. Sällan skrivs om misstänkta trafikbrott. Istället skylls olyckor direkt eller indirekt på väglaget. Läsarna får en klar signal att de inte har ett personligt ansvar att följa trafikförordningen. Det är ju vädrets fel att trafikanterna "råkar ut för" olyckor. I verkligheten är trafikanten skyldig att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler i varje situation.

Hur kommer det sig att media som ofta slår sig på bröstet för sin granskande journalistik, delvis slutar arbeta journalistiskt när det gäller trafiksäkerhet och rapportering av trafikolyckor? Trots att vägtrafikolyckorna på 10 år leder till ca 3000 döda och 50000 skadade. Trots att kostnader för samhället för 10 års vägtrafikolyckor är ca 200 miljarder kr i 2005 års penningvärde.

Vad hände egentligen på E4 norr om Tierp?

Det var en upphinnandeolycka uppger  polisen för TT. Men TT ställer inga frågor om misstänkt trafikbrott. TT skriver inte heller om förarna. Här är det "bilar" som krockar, det är inget fokus på att det är förarna som har styrt bilarna och gjort val om säkerhetsmarginaler. Det står heller inget om de stora lysande skyltar som uppmanar förarna att hålla avstånd.

Men om det är blixthalka kan man väl inte rå för om man krockar?

Även i blixthalka gäller trafikförordningen. Att det i vinterväglag ofta blir blixthalka är väl känt för alla förare sedan barnsben. Det är ingen överraskning alls. Alla bilar visar temperatur på instrumentpanelen, och har en symbol för frostvarning. Varje år går polis och myndigheter ut med varningar om halt väglag, och tipsar om att hålla avstånd eller att avstå från färd med bil. På torrt sommarväglag rekommenderas minst 3 sekunders avstånd mellan fordon. På vintern bör denna rekommendation minst dubbleras, och vid risk för ishalka snarare i sekunder vara en tiondel av hastigheten. Alltså i 80 km/t vinterväglag med risk för isbildning bör säkerhetsavståndet vara 8 sekunder. Problemet är att förare i vinterväglag inte ens håller ett säkerhetsavstånd som räcker på torr asfalt på sommaren. Ofta är avståndet under en sekund även i vinterväglag. Många förare gör heller ingen reducering av hastigheten för att erhålla tillräckliga säkerhetsmarginaler som trafikförordningen kräver.

Hos Motormännen är det locket på. I deras värld finns inte farliga förare. Det är inte farliga förare som orsakar olyckor. Det är vägen som är farlig och orsakar olyckor. Punkt slut.


Länkar

UNT Skriver också att "bilar" krockar. Här finns inga förare som är skyldiga att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler.
Expressens Elias Andersson skriver också att "bilar" krockar. Inga förare verkar ha haft ansvar för säkerhetsmarginaler enligt trafikförordningen.



Dagens nyheter får nyheten från TT. Inga förare har ansvarat för säkerheten. TT skriver bara om bilar som krockar.



SVT ABC skyller indirekt olyckorna på blixthalka. Det står inget om förare som håller för korta avstånd.

Aftonbladets Sebastian Hagberg skyller också indirekt på "blixthalkan". Inget skrivs om misstänkta trafikbrott.



SvD använder TTs formuleringar där blixthalkan indirekt anges som orsak. Inget skrivs om misstänkta trafikbrott.

Polisen skriver också om blixthalka. Inget skrivs om förare som inte följer trafikförordningen.


Forskningen

Driving Violations : Investigating Forms of Irrational Rationality Sonja Forward 2008, Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar