tisdag 30 december 2014

Bussföretaget Härjedalingen kör farligt i vinterväglag

Hur kör långdistansbussarna i vinterväglag idag? Jag har minnen från skidresor till fjällen där bussförarna regelmässigt gjorde farliga omkörningar och körde för fort, och alla var glada att komma hem snabbt. Denna gång åker jag med Härjedalingen från Fjällnäs/Funäsdalen till Stockholm.


Bussen är en dubbeldäckare med 74 platser och den är helt fullsatt, och i ett släp förvaras bagaget.  Föraren ansvarar för många människors säkerhet. Jag slår direkt på min app Navigon där man både ser tillåten hastighet och fordonets hastighet. Jag dubelkollar hastigheten med ytterligare en app. Jag har tidigare kontrollerat hastigheten i telefonens appar i olika bilar och med andra GPS-enheter, och avvikelserna är inom ca 1 km/t.



Det råder klassiskt vinterväglag på väg 84 från Fjällnäs mot Stockholm. Is och packad snö täcker ibland hela vägens yta, och ibland finns partier där asfaltens mörka nyans syns ungefär där hjulen på fordonen passerar.

Hastigheten på väg 84 är här begränsad till 80km/t, och i samhällen eller korsningar sänkt till 60km/t.  Dessa hastighetsbegränsningar är maximal tillåten hastighet. De gäller när väglaget och trafiksituationen är optimal. Alltså när det är sommartorr asfalt, ingen trafik och god sikt. Idag är förhållandena tvärtom. Ishalka och bitvis tät trafik. Polis, myndigheter och media har dessutom varnat upprepade gånger om vinterväglaget och dess riskerna, och uppmanat förarna att sänka sina hastigheter och öka avstånden mellan sina fordon.

Vilka val gör Härjedalingens förare för att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler enligt trafikförordningen? 

Härjedalingens förare väljer tvärtemot trafikförordningen att öka hastigheten över den tillåtna med ungefär 10km/t. 90 km/t är bashastigheten för Härjedalingen. Den maximala tillåtna hastigheten är 80 km/t i sommarväglag.





Härjedalingens förare väljer också ett farligt avstånd till framförvarande fordon, ibland understiger avståndet en sekund. Det avståndet räcker inte ens på sommartorr asfalt. I vinterväglag behöver avståndet tvärtom ökas till mellan 5 och 10 sekunder i dessa hastigheter.




Härjedalingens förare väljer att göra farliga omkörningar, som dessutom är helt onödiga och inte ger någon tidsvinst alls. Tex ett långt och fullastat timmerbilsekipage körs om på den smala landsvägen utan vägren. Efter en hållplats har timmerbilen kört om igen.




När hastigheten sänks till 60 km/t i samhälle ignorerar Härjedalingens förare det helt. Föraren väljer nästan 80 km/t istället.



Jag har mailat Härjedalingen för en kommentar om varför de inte följer trafikförordningen, samt varför de väljer att riskera passagerarnas liv och medtrafikanternas liv. Jag frågar också hur de kommer att åtgärda problemet med säkerheten inom företaget.

Jag planerar även att kontakta tillståndsgivande myndighet, och fråga hur de ser på dessa brister i bussföretag.

Yrkestrafikens brister inom trafiksäkerhet har uppmärksammats tidigare

Att bristerna är stora inom yrkestrafiken har uppmärksammats tidigare. Trafikverkets mätningar visar att 70% kör för fort inom tung trafik.
Även Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen visar att det förekommer allvarliga brott i yrkestrafiken.
- Det här bekräftar vad vi tidigare vet, att den tunga trafikens överträdelser av hastigheter och körtider är systematiska. Normen är att bryta mot lagen, säger trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall vid trafikverket.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd säger att totalbilden är alarmerande.
läs tidigare blogpost här

Länkar

Härjedalingen
Mohlins bussar
Sveriges Bussföretag
Sveriges Åkeriföretag
Svenska transportarbetareförbundet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar