torsdag 7 november 2013

NTF och Jönköpings kommun glömmer fordonsförarens ansvar

NTF och Jönköpings kommun gör märkliga uttalanden i en kampanj: 
"Bilen har en stoppsträcka som är jättesvår att påverka"




Det är Åke Qvarnström från NTF som i detta uttalande verkar sakna kompetens om både trafiklagen och fysiken. Det ger en signal att trafikanten inte har ett eget ansvar att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler, och anpassa körningen efter trafiksituation och vägförhållande.

I verkligheten är det föraren som har hela ansvaret och till fullo påverkar fordonets stoppsträcka genom att anpassa hastighet och avstånd efter rådande förhållande. Det sambandet vet redan de flesta eftersom polis och räddningstjänst ofta pratar om att hålla avstånd. Sambandet finns också med i körkortsutbildningen.

Samtidigt i samma artikel pratar de ändå om att samma trafikant kan använda flera typer av fordon, vilket är bra. Då minskar motsättingarna i trafiken. 

Reflexer är bra, men det finns problem med att det kan ge signaler att förare i fordon inte behöver ta sitt laga personliga ansvar. Som blir olyckligt tydligt i detta uttalande från NTF.

Uppdatering:
Jag hittar fler kontroversiella uttalanden från Åke Qvarnström på NTF:

"Det råder kunskapsbrist när det kommer till hur man ska agera i trafiken, speciellt vid övergångsställen och cykelöverfarter, enligt Åke Qvarnström vid NTF. Problemet ligger i att gående tror att de har för mycket rättigheter."

det är delvis samma tema som återkommer, att "bilen" har en stoppsträcka, det verkar inte finnas någon förare där som anpassar hastigheten inför ett övergångsställe.

"en bil har en stoppsträcka på 20-25 meter. Är man för nära spelar det ingen roll hur hårt man ställer sig på bromsen för man får inte stopp på bilen"


Även här i tidningen Vi Bilägare uttalar sig Åke Qvarnström kontroversiellt

"– Det fina med att man inte har ett övergångsställe är att jag som gående själv tar beslutet när jag går över. Då blir det inte de här utmaningarna, man hävdar inte sin rätt, säger Åke Qvarnström, chefskonsulent på NTF, till Jönköpingsnytt."

Jag mailar NTF och frågar hur de resonerar
Hej!

Jag har läst om reflexkampanjen i Jönköping. Där förekommer ett kontroversiellt uttalande från NTF om att bilen har en stoppsträcka som är jättesvår att påverka. Det riskerar att skicka olyckliga signaler som är negativt för trafiksäkerheten.

Hur resonerar NTF här, vad har ni för policy?



mvh
Jon Jogensjö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar