fredag 27 juni 2014

Olika fokus om bilmärkets roll för trafikbrott

Folksam har släppt en studie till SVT, där förare av ett särskilt fordonsfabrikat pekas ut som farliga. Tänker Folksam inleda ett märkesdifferentierat trafiksäkerhetsarbete, eller är det bara kuriosa? Andra tidningar beskriver de farliga förarna som "drabbade".


SVT skriver om farliga förare, det är bra att fokus läggs på att trafikanten har ett eget ansvar att köra säkert. Inslaget i SVT är ovanligt, för reportern Göran Åhgren inleder med att konstatera att "nästan alla olyckor beror på den mänskliga faktorn". Det stämmer bra med forskningen på VTI. Trafikforskningschef Anders Kullgren på Folksam intervjuas. "BMW lockar till sig unga risktagande förare"
Länk till SVT



Jag tänker att det är bra att SVT nu gör en kursändring och börjar prata om att förare är farliga, istället för att vägar är farliga. Resultaten i studien är säkert helt korrekta, men det jag själv upplever i trafiken är att farliga beteenden finns hos förare av alla fordonsmärken. Och vad är själva poängen med Folksams och SVT's fokus på fordonsfabrikatet? Är tanken att förare av märket BMW ska kontrolleras och påverkas särskilt?
Å andra sidan skulle man kunna tänka sig att märken som BMW i sin marknadsföring kommunicerar fart och motorstyrka i text, stillbild och reklamfilm. Och då påverkar BMW trafikanter att köra fortare än vad trafiksituation och väglag tillåter. Men nästan alla bilmärken visar reklamfilmer där bilarna kör snabbt, så det är inte specifikt för BMW.

Tittar man sedan på Folksams diagram, kan man lika gärna säga att farliga förare finns i alla typer av fordon. För att minska trafikbrott generellt finns kanske ingen större poäng att fokusera på ett visst märke. Däremot finns rimligen slutsatser att dra från förare av BMW och Toyota för att hitta rätt sätt att kommunicera brett till alla trafikanter. Och kanske ställa krav på hur alla fordonstillverkare gör reklam.



Andra media beskriver ibland de farliga förarna som om de är "drabbade" av BMW. Som om själva märket gör att de råkar ut för olyckor.


SVD skriver både om farliga förare och olycksrisk. Med begreppet "olycksrisk" ges en känsla av att föraren har otur som kör ett visst märke och råkar ut för en olycka.
Länk till SVD

DN skriver om farliga förare i rubriken. Längre ner i texten handlar det delvis om förare som råkar ut för risker, som om de själva inte kan påverka sin körning.
Länk till DN

Tack vare TT fokuserar en stor mängd tidningar på att "förarna är drabbade". 


Dalademokraten: Här är förarna drabbade. De verkar inte kunna påverka sin körning själva.
Länk till DD




SvD: Förarna är drabbade.
Länk till SvD




Metro: Förarna är drabbade.
Länk till Metro




BLT via TT: Förarna är drabbade.
Länk till BLT




Allehanda: Förarna är drabbade.
Länk till Allehanda




Hallandsposten: Förarna är drabbade.
Länk till Hallandsposten




Norrköpings tidningar: Förarna är drabbade.
Länk till NT




Norrländska socialdemokraten: Förarna är drabbade.
Länk till NSD




Sörmlands nyheter: Förarna är drabbade.
Länk till Sörmlands nyheter




Smålandsposten: Förarna är drabbade.
Länk till Smålandsposten




Bohusläningen: Förarna är drabbade.
Länk till Bohusläningen




Västerbottenkuriren: Förarna är drabbade.
Länk till VBK




UNT: Förarna är drabbade.
Länk till UNT




Listan fortsätter, i princip samtliga tidningar skriver om de drabbade förarna. Kanske Folksam behöver ta kontakt med TT om hur de fokuserar och formulerar sina nyheter. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar