söndag 22 juni 2014

Aftonbladet fortsätter skylla trafikolyckor på vägarna

"Här är de farligaste vägarna". Aftonbladet fortsätter år efter år att skylla trafikolyckor på vägar. 


[EDIT 140623: Rubrik och text ändrad efter läsning av andra tidningar, samt pressmeddelandet.

I Dagens nyheter 140622 visar Motormännen en möjlig kursändring:
"Bilisterna har ett stort eget ansvar". 
Detta ger en klar signal till trafikanterna om det egna ansvaret, och Motormännen bidrar nu till minskande trafikolyckor. Läs texten i Dagens nyheter här




I Göteborgsposten 140618 är Motormännens Erik Kjellin ännu tydligare: 
"Det är du själv som förare som har ansvaret" 
Läs texten i Göteborgsposten här



slut EDIT ]



I lagen är det kristallklart. Trafikanten ansvarar i alla lägen för att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler och anpassa körningen efter väglag och trafiksituation. Att Aftonbladet 140617 fokuserar på att vägen är orsak till trafikolyckor är olyckligt. Motormännen (som i Aftonbladet verkar delvis felciterade) och Aftonbladet ger då en signal till trafikanterna att de inte har ett eget personligt ansvar att anpassa körningen. Aftonbladet fortsätter att bromsa utvecklingen mot säkrare trafik.



På twitter svarar Motormännen 2013 att "Vi kommer inte längre". Motormännen kan inte se någon poäng med att varna för trafikanter som väljer farliga beteenden i trafiken. Motormännen vill inte ens diskutera tanken att en förare är farlig. Det är vägarna som är farliga, punkt slut.



Det är Motormännens trafiksäkerhetsansvarige Erik Kjellin som uttalar sig i Aftonbladet 140617. Jag gissar att Erik Kjellin är felciterad i Aftonbladet, eftersom Dagens Nyheter och Göteborgsposten citerar helt annorlunda.
Aftonbladet ger sken av att det är en stor kartläggning som är utförd. Som om det vore grävande journalistik. Inget skrivs om den VTI forskning som visar att nästan alla trafikolyckor beror på trafikantens medvetna val.

Läs mer om när Aftonbladet bortser från föraransvaret


SVT kör också på att vägarna är farliga. Samt att dagar är farliga. Visst finns det en poäng att varna för att vissa dagar är farliga, men det riskerar att skymma grundorsaken att trafikanter väljer farliga och olagliga beteenden. Bättre att skriva tex "trafikanternas farliga beteenden är värst på midsommardagen".  Läs SVT's text här





Expressen går också på spåret att vägarna är farliga. Läs Expressens text här


Hur ser Motormännens pressmeddelande ut? Det är det som är förlaga för tidningarnas texter. 

I rubriken till motormännens pressmeddelande visas Motormännens historiska ställningstagande att det är vägarna som orsakar olyckor. "Här är de farligaste vägarna i midsommartrafiken" Och den obligatoriska kartan. Även i texten lägger Motormännen ansvaret på vägarna, tvärt emot vad lagen säger.
"Den största trafikökningen under sommaren sker på vägar som många gånger har en låg säkerhetsstandard och det är en orsak till att många människor dödas och skadas." 
Den positiva kursändringen är att Motormännen ändå pratar om trafikantens eget ansvar.
"– Bilisterna har självklart ett stort ansvar för sin egen trafiksäkerhet."
Men Motormännen verkar fortfarande ha problem med att kalla dödsfall och svåra skador i trafiken  för trafikbrott, eller misstänkta trafikbrott. Det benämns istället som olyckor, vilket ger känslan av att det mer handlar om otur, något som inte riktigt kunde påverkas. Det verkar vara vägarnas beskaffenhet som orsakar dödsfall och svåra personskador.
"Dessa relativt små vägar har i många fall låg säkerhetsstandard, och med tätare trafik ökar också risken för olyckor."
I verkligheten har trafikanten full möjlighet att påverka sin körning, det är trafikanten som väljer hastighet, avstånd och säkerhetsmarginaler. Trafikanten är också skyldigt enligt lag att göra just detta, hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler.


Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar