lördag 2 augusti 2014

DN vilseleder om ansvar vid vägarbete

DN fortsätter att vilseleda om ansvar i trafiken. I denna text är rubriken "fara för bilisterna" trots att det är trafikantens laga skyldighet att anpassa hastigheten så att upphinnandeolyckor inte sker. Med denna rubrik medverkar DN till att minskningen av trafikskadade och trafikdödade går långsammare. DN ger en signal att trafikanten inte har det laga egna ansvaret.



Upphinnandeolyckor är vanligast vid vägarbeten enligt Göran Skytt på trafikverket. Och det är trafikantens ansvar att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler i alla lägen så att upphinnandeolyckor inte sker. DN kallar det för att "bilisterna är särskilt utsatta". Det är Torbjörn Tenfält som skriver för DN. Självklart ska trafikmiljön vid vägarbeten utformas på bästa sätt med barriärer och skyltning. Men problemet är att DN ofta glömmer trafikantens laga ansvar. Det påverkar läsarna, och riskerar att cementera normen att trafikanten inte har ett eget personligt ansvar att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler.

Den korrekta rubriken skulle kunna vara: Trafikanter kör farligt vid vägarbeten, och väghållaren brister i skyddsanordningarna. 


Eftersom upphinnandeolyckorna är största orsaken till påkörningar vid vägarbeten, stämmer heller inte DNs rubrik "vartannat vägarbete farligt". Eftersom upphinnandeolyckorna styrs av trafikantens beteende är således ALLA vägarbeten farliga där trafikanter passerar.



Dock finns en nyans på uppslaget: I en kommentar från Lasse Swärd nämns "den enskilda trafikantens ansvar".  Men även denna kommentar spårar ur. Lasse Swärd skriver att "vanans makt är stor". " Lasse resonerar att "den som varje dag susar fram i 110km/t" har svårt att hinna reagera på skyltar som sänker hastigheten till 70km/t , sedan till 50 km/t och sedan till 30km/t.
Det låter helt absurdt att en trafikant inte förväntas kunna läsa skyltar i tre omgångar som sänker hastigheten. Dessutom syns ofta ett vägarbete på långt håll visuellt, med maskiner och vägarbetare i varselkläder.

Resonemanget är givetvis bara nonsens. Trafikanterna är oftast medvetna om att de själva brister i säkerheten vid sin körning. Det är medvetna felhandlingar, och forskning vid VTI bekräftar det.
Men tack vare DN och annan media är det lättare för trafikanten att tänka, det verkar inte vara så noga, det verkar vara ok att inte följa trafikförordningen, min omgivning verkar inte ta illa upp även om jag riskerar andras liv och hälsa.

Rubriken till Lasses text skull också kunna tolkas som att: När barriärer, buffertar och deformationszoner är korrekt utförda kan man gasa på som vanligt och köra in i dem utan att det är farligt för trafikanten.
För mig låter rubriken helt bakvänd. Hastigheten vid vägarbeten ska alltid vara låg och väl anpassad. För det är förarens val av hastighet och avstånd som orsakar de flesta olyckorna.

Länk till DNs text 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar