söndag 9 september 2012

Ensidig fokusering på tekniska lösningar i DN


DN har idag ett uppslag om den ökande cyklingen. Det är glädjande att nästan 20% dagligen cyklar till jobbet.

Möjligen kan det vara olyckligt att ensidigt nämna tekniska lösningar för att förbättra trafiksäkerheten.
Tex Folksam har länge i princip ensidigt forskat på just tekniska lösningar för att minska trafikolyckor. Även Jan Sandberg på NTF och Cécile Everett på Cykelfrämjandet citeras i DN.

Det som saknas är helhetsperspektivet där den enskilda trafikanten ofta har otillräckliga säkerhetsmarginaler. 
Forskning vid VTI visar att nästan alla trafikolyckor orsakas av medvetna felhandlingar. Försäkringsbolaget if har gjort undersökningar som visar tekniska förbättringar för trafiksäkerhet ofta motverkas av trafikantens minskade säkerhetstänkande.

Självklart ska infrastruktur byggas trafiksäkert och underhållas på bästa sätt, vilket tillåter ett ökat flöde. Men att blunda för problemet med den enskildes otillräckliga säkerhetsmarginaler ger orimliga kostnader för infrastruktur. Om man också satsar på att påverka trafikanten att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler räcker pengarna till mycket fler cykelbanor. Och är antagligen enda vägen för att långsiktigt minska trafikolyckorna.


Rubriker
En av fem tar cykeln till jobbet, av Matilda Lindwall
Bättre vägunderhåll behövs, av Staffan Kihlström
Armar och ben får oftare skador än huvudet, av Ole Rothenberg och Matilda Lindwall

Övriga citerade,
Maria Krafft, chef för trafik och miljö på Folksam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar