onsdag 18 februari 2015

Aftonbladet väljer bort förarens ansvar

Folksam publicerar om hur last orsakar dödsolyckor i biltrafiken. Men nämner även betydelsen av förarens val av körstil och säkerhetsmarginaler. Aftonbladet väljer bort förarens ansvar helt. 

Enligt forskning vid VTI är det förarens medvetna felhandlingar som orsakar nästan alla trafikolyckor. Folksam däremot ger intrycket av att olyckor orsakas av att bilar har last i bagage och i takbox. Men Folksam nämner i alla fall betydelsen av förarens val av säkerhetsmarginaler. Aftonbladet skriver inget alls om förarens hela ansvar enligt trafikförordningen att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler.
Folksams  inleder vilseledande med "sex av tio dödsolyckor" vilket kan uppfattas som att det är lasten i bilen som orsakar sex av tio dödsolyckor.
Längre ner fortsätter Folksams trafikforskare Anders Ydenius att i huvudsak skylla olyckor på vägarna:
"Den farligaste delen av vinterlovsresan är de mindre fjällvägarna vars säkerhetsnivå inte är anpassade till mängden fordon under vinterloven"

I verkligheten är det förarens val av beteende, körstilen och säkerhetsmarginalerna som är det farligaste under vinterlovsresan. Folksam och Aftonbladet bidrar här till att trafiksäkerhetsarbetet fördröjs, det ger en signal att föraren inte har ett eget ansvar att anpassa körningen. Det är vägen som är farlig är huvudbudskapet. Folksam och Aftonbladet bidrar också till ett fördummande av läsarna, Folksams resonemang förutsätter delvis att föraren inte är kapabel att anpassa hastigheten och körningen efter vägförhållandet.

Det är självklart bra och viktigt att skriva om riskerna med överlast, men jag upplever att texterna ändå riskerar att ge olyckliga signaler i ett trafiksäkerhetsperspektiv.

Aftonbladet vilseleder rejält, "sladd uppstår vid överlast"

Som om sladden bara kommer av sig själv. I verkligheten uppstår sladden när föraren kör för fort och med för små säkerhetsmarginaler.



Länkar





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar